Isnin, 30 Jun 2014

Azan Dua Kali di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum. ...



Di kawasan penempatan korang ada azan dua kali tak semasa bulan Ramadhan?... Sesetengah negeri ada melaksanakan azan dua kali iaitu sekali untuk kejutkan orang Islam bersahur dan sekali lagi adalah azan subuh..

Perkara ini sangat bagus namun untuk orang yang tak biasa..perkara ni mungkin membuatkan kita sedikit keliru..dan perkara tu terjadi pada saya dan suami pada hari ini huhu...

2 Ramadhan 1435

"Astagfirullahalazim. ...." itu yang keluar dari mulut saya sambil goyang-goyangkan badan my hubby bila terdengar bunyi azan...frust sangat tak sempat nak bersahur...semalam kami bersahur dan berbuka puasa di kampung bersama family saya..so hari ni adalah hari pertama kami bersahur berdua sejak bergelar suami isteri..tapi tak sempat pulak..my hubby terus sambung tidur...sekolah my hubby cuti peristiwa hari sukan..

Saya terus bangun dan mulakan rutin biasa...iron baju...mandi...solat subuh
..dan bersiap pergi kerja...tapi sepanjang menjalankan rutin biasa tu saya masih hairan...macamana kami berdua tak dengar bunyi alarm telefon untuk bangun sahur?..kenapa saya tak sedar langsung sedangkan jika bukan dalam bulan Ramadhan pun saya akan terjaga dua tiga kali sebelum subuh..dan yang lebih menghairankan kenapa surau berdekatan rumah sewa kami masih memasang alunan ayat al-quran sedangkan azan subuh dah berkumandang...

Takpe...saya hanya meneruskan rutin saya tu..sebelum pergi kerja..salam dengan my hubby dan my hubby pesan "kalau ayang tak larat sangat buka puasa je tau" dia bimbang dengan keadaan saya yang berbadan dua sekarang ni..

Saya terus masuk kereta dan yang hairannya kenapa keadaan di luar rumah sangat gelap..saya hidupkan enjin kereta dan tiba-tiba tengok jam kereta baru pukul 5.30 pagi...cepat-cepat saya tengok handphone " Ya Allah baru pukul 5.30"...cepat-cepat masuk rumah jerit panggil my hubby yang masih dalam bilik...terus bancuh susu dan minum..my hubby turun dengan muka pelik.."salah tengok jam" ...tu je yang saya boleh cakap sambil tangan ligat buat air...my hubby sempat lagi sediakan chococrunch..so sempat la kami bersahur pada hari ni walaupun dalam minit-minit terakhir....alhamdulillah...siap bersahur kami hanya mampu gelak dan terus gelak mengenangkan peristiwa bersahur bersama untuk kali pertama hahaha....


# Lain tempat lain caranya...mula-mula tak puas hati kenapa ada azan pukul 4.30 pagi...tapi bila fikir semula...ada bagusnya..itu satu inisiatif yang bagus untuk kejutkan muslimin muslimat bangun bersahur :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan