Jumaat, 20 Jun 2014

PERSEDIAAN SEBELUM JADI RAJA SEHARI

Assalamualaikum.....
Jom buat persediaan kahwin :)
Setiap hari terasa bahagia...kalau boleh scan hati...boleh nampak bunga-bunga kat dalam hati bakal raja sehari...tula perasaan saya sebelum jadi queen kat atas singgahsana hehehe..walaumacamanapun untuk bakal pengantin, jangan terus asyik dibuai mimpi-mimpi indah...kebijaksanaan dalam mengatur strategi sebelum dan selepas kahwin mesti difikirkan dengan pemikiran yang paling logik dan bijak...cewahhh macam perunding motivasi pulak....actually banyak perkara yang perlu difikir dan dipertimbangkan selepas bertunang dan sebelum melangkah ke alam perkahwinan yang membahagiakan tu :)...Antaranya :

1) BELANJA HANTARAN

duit oh duit...pelaburan setiap lelaki untuk membina rumahtangga
Biasanya dalam perbincangan wakil pihak lelaki dan perempuan semasa majlis pertunangan, belanja hantaran dan tarikh pernikahan menjadi subjek yang utama. But for me semua tu just macam sembang-sembang biasa je. Apa-apa pun lepas majlis pertunangan semua perbincangan tu boleh diubah atau difikir semula mengikut kesesuaian kedua-dua belah pihak... Macam saya, mak dan ayah tak nak tetapkan berapa jumlah hantaran...bak kata ayah "terpulang pada adik nak berapa ayah ikut je, kalau boleh jangan banyak-banyak sangat kesian pihak lelaki nanti"...owhhh sportingnya my dad.

Mula-mula my hubby cakap nak bagi 10k tapi lepas bertunang bila dia fikir-fikir balik macam tak cukup duit je....hahaha i tak kisah yang penting jangan kurang dari 8k sebab my sister dulu 8k huhu...tak nak la kurang dari my sister hehe. Actually my hubby cakap dia nak kami fokus untuk keperluan lepas kahwin...kenduri kahwin sekali je keperluan lepas kahwin tu yang lebih penting...mungkin ada betul apa yang dia cakap....apa pun saya setuju dan just wait and see....saya nak dia buktikan apa yang dia nak sediakan untuk saya lepas kahwin...hiiiii

2) RUMAH SEWA
Alhamdulillah sekolah saya dan sekolah suami tak jauh...boleh la tinggal sama lepas kahwin..yeayyyy...eh saya tak bagitau ye...suami saya pun cikgu jugak (cikgu pertukangan + cikgu kira-kira + cikgu bersenam).. ..lepas bincang punya bincang kami ambil keputusan cari rumah sewa sebulan sebelum kahwin. Maklum la kampung jauh-jauh...sorang pantai timur sorang utara...disebabkan nak kahwin time cuti sekolah semua perkara di KL termasuklah pindah barang dari rumah bujang mesti settle sebelum balik kampung.


Susah jugak nak carik rumah sewa yang selesa kat KL ni..my hubby lebih suka rumah teres sebab dia kata "dah kahwin kena hidup cara orang dah kahwin la..biarlah rumah kita jadi rumahku syurgaku. cewahhh...lepas kahwin mesti family akan datang so rumah mesti selesa"...ok i like it...pucuk dicita ulam mendatang huhu...tapi rumah teres kat tengah bandar KL ni mana ada yang murah...apa pun my hubby cakap kita mampu so i trust him. Sebulan sebelum kahwin kami dah dapat rumah sewa dengan bayaran RM900 sebulan..ok la. Simpanan untuk rumah sewa ni penting tau...kalau di KL biasanya wang deposit 2+1+ eletrik dan air. So kalau nak kahwin simpan duit dari sekarang la ye.

3) KELENGKAPAN RUMAH SEWA
Walaupun belum kahwin saya dan my hubby mula beli barang rumah sikit-sikit...disebabkan rumah sewa kami sangat kosong tanpa sebarang kelengkapan...banyak kelengkapan rumah yang perlu disediakan...NOW...saya percaya kata-kata my hubby...dia nak fokus pada keperluan lepas kahwin..walaupun belanja hantaranku bukan 10k tapi saya happy dengan persediaan yang my hubby sediakan sebelum kami masuk rumah lepas kahwin nanti. Kat bawah ni barang-barang yang my hubby dah beli sebelum kahwin :)

a. Rak Dapur
Rumah sewa kami berkonsepkan open kitchen..so kitorang pun jadikan rak dapur tu ala-ala mini bar la...hahaha
b. Set Bilik Tidur
Lebih kurang macam ni la set bilik tidur yang my hubby beli...sebagai pengalaman...keluarkanlah duit lebih sikit untuk tilam yang selesa..first time beli tilam yang agak mahal baru tahu tilam yang mahal ni tidur memang tak sakit badan.
c. Penapis air (COWAY)
Seronoknya ada penapis air Coway ni..sangat mudah...my hubby cakap "air yang bersih penting untuk memastikan isterinya sentiasa sihat"...hahaha
d. Mesin Basuh
Mesin basuh ni my hubby beli sekali masa beli peti ais..sebelum kahwin saya dah cakap awal-awal "selagi tak beli mesin basuh, semua baju abang yang basuh" hehehe
e. Peti Ais
Actually peti ais ni my hubby beli sehari lepas balik KL lepas kenduri sebelah lelaki...katanya "boleh nak beli sebelum kahwin tapi risau orang fikir bukan-bukan"

f. Yang Ni Saya Beli Tak Lama Lepas Kahwin (Sofa)
Barang lain semua my hubby dah beli...yang ni biar wife dia beli pulak :)

4) BARANG HANTARAN

Macam masa bertunang dulu...saya masih lagi perasan dan buat-buat kreatif untuk DIY sendiri barang hantaran..saya juga dengan baik hatinya tolong gubahkan hantaran dari pihak lelaki...my hubby kasi barang dan modal saya just gubah..maklum lah perjalanan jauh sangat, takut sampai rumah pengantin perempuan semua dah hancur...so kiranya saya ni gubah hantaran untuk diri sendiri la..hahaha..takpe tak kisah pun.Cuba tengok...amacam ok tak hehehe

Ini hantaran pihak lelaki untuk pengantin perempuan


Hantaran pihak perempuan untuk pengantin lelaki


5) KAD KAHWIN
Dulu-dulu bukan main demand nak buat kad kahwin special dan lain daripada yang lain.  Bila sampai masa tak kisah dah semua tu. My hubby survey macam-macam kedai untuk dapatkan kad kahwin yang murah, cantik dan berbaloi.Akhirnya alhamdulillah kami dapat sediakan kad jemputan yang kami suka.Tak payah la kad jemputan grand sangat.Orang buang jugak huhu. Untuk kad jemputan ni saya dan my hubby tempah sama sahaja untuk sebelah lelaki dan perempuan. Kalau saya tak silap harga kad ni 25 sen sekeping sekali sampul surat dan percuma 1 banner. Kertas kad ni tebal dan pada saya harganya sangat berbaloi..kami tempah kad ni di LH Creative Concept.


 Ni la kad jemputan perkahwinan saya dan my hubby :)


Banner free yang kami dapat
6) PAKEJ MAK ANDAM
Macam biasa pakej mak andam ni termasuklah baju sanding, pelamin dan make up. Saya berusaha cari tempat yang paling murah di kampungku...Bandar Jengka...Apa pun for me hasil solekan dan baju yang disediakan mesti memuaskan hati. Saya pilih untuk tempah baju baru bagi kenduri sebelah perempuan. Sebab masa tu saya gila sangat warna dusty pink.Tapi butik tu tak ada baju warna kegilaan saya tu huhu. Dipendekkan cerita untuk pakej mak andam saya dapat baju sanding lelaki dan perempuan untuk kenduri sebelah perempuan (dusty pink) dan sebelah lelaki (turquoise), pelamin, make up dua kali, pintu gerbang dan segala aksesori pengantin dengan harga lebih kurang RM2400.Saya rasa tak mahal sangat sebab saya buat baju baru.hehehe.
Antara baju pengantin yang ada di butik tu
Inilah yang saya dapat dari pakej..baju kot / gaun tukar dengan baju bertandang sebab tu harga up lagi.....

7) PAKEJ PHOTOGRAPHER
Yang ni memang saya puas hati. My hubby cakap ambil jurugambar untuk majlis sebelah perempuan sahaja. Dia tak nak membazir..katanya sebelah dia nanti tangkap gambar sendiri je haha. Ok..I follow je...Pakej yang saya ambil ni RM880 sahaja...Berbaloi-baloi...dengan sikap jurugambar yang very understanding dan sporting kami sangat berpuas hati :)

Ini brosur pakej photographer yang saya ambil...saya pilih pakej Mimosa yang warna biru tu...RM880 sahaja

8) BILIK PENGANTIN
Disebabkan saya ni seorang yang selalu perasan kreatif...sekali lagi saya DIY sendiri hehehe..saya hias sendiri bilik peraduan raja dan permaisuri ni dengan bantuan mak dan akak (diorang jadi pengkritik je hahaha)..inilah bilik pengantin saya...simple je...jeng jeng jeng....

Masa ni 98% siap...gambar yang 100% siap tak jumpa cari kih3...


9) DOORGIFT
Perancangan utama saya dari dulu...dulu...dan dulu nak buat apple hijau jadi doorgift.Sebab pernah tengok doorgift ni dalam majalah... nampak very eksklusif... Simple... just masukkan apple hijau dalam beg kecil yang comel. Tapi sebelum kahwin saya ada baca satu artikel yang tulis sebaik-baiknya sediakanlah doorgift yang manis-manis sebagai simbolik untuk dapatkan kemanisan dalam rumahtangga. Ouchhh lepas baca artikel tu baru terfikir...ada betulnya jugak. Kalau saya bagi apple hijau bukan setakat tak manis..masam terus hahahaha..So saya tukar plan...pilihan seterusnya nak bagi kurma...manis kan hehe...tapi susah pulak nak cari supplier kurma ni..nak beli banyak takkan beli kat pasaraya pulak..bukan idea bijak tu huhu..disebabkan kesibukan guru semasa hujung tahun saya dah tak sempat nak fikir yang special sangat. My hubby kasi idea bagi yassin...lagi bagus orang baca kita dapat jugak saham..mula-mula saya rasa macam tak nak sebab dah terlalu biasa..disebabkan tak nak dengar cakap saya ajak dia survey harga mini sejadah kat pasaraya Mydin..kononnya nak bagi mini sejadah..sekali survey harga...emmmm macam mahal la pulak ...so my hubby sekali lagi kasi idea "yassin"...kali ni dengan senyuman malu-malu saya terima idea dia hehehe.Dipendekkan cerita kat bawah ni list doorgift dalam paper bag untuk tetamu yang hadir..

a.Yassin
b.Bunga telur
c.Sagon (sponsored by my sister from Terengganu.Sangat terharu walaupun sagon tu makanan biasa yang banyak dijual di Pasar Payang tapi hasil kreatif my sister dan suaminya diorang hias sagon tu dan nampak very eksklusif) tak ada gambar pulak nak tunjuk.
d.Bahulu ikan (sponsored by my mom)
e.Air kotak dan keropok Super ring (sponsored by my dad)
f. Tapai pulut (hasil tangan my mom and grandmother)

10) KEK KAHWIN
Kek kahwin i... 6 tingkat u all..hahaha rasa glamor pulak. Actually saya kahwin masa birthday my dad. So sambil nak sambut birthday dia la hehe...umur ayah masa tu 66 tahun so sempena umur ayah, saya dengan my sister plan nak tempah kek 6 tingkat.Tapi tau la keadaan di kampung...Risau pulak ada budak lari-lari terlanggar kek yang tinggi tu.Maklumlah anak saudara saya sendiri pun boleh tahan ligatnya. So kami decide masa acara potong kek buat 3 tingkat. Malam nanti sambut birthday ayah lagi 3 tingkat...lebih selamat. Apapun...thank u for my sister dari Shah Alam sebab sudi sponsor kek tu hehehe

Kek kahwin saya
Kek masa sambut besday ayah (malam) sebelum buka hadiah kahwin
my hubby with me menyibuk jugak kat kek besday ayah :)
11) BAJU SERAGAM FAMILY
Bab ni pening sikit nak fikir warna apa yang sesuai. Sebaik-baiknya baju seragam family mestila berbeza warna dengan baju pengantin. Sebab takut pengantin tenggelam pulak dalam gambar nanti.Korang tengok la sendiri baju seragam family saya kat bawah ni..baju seragam ni sponsored by my sister and me.Beli kain je baju masing-masing jahit sendiri huhuhu

Ini baju seragam untuk perempuan...baju lelaki next entry ok :)
12) MAKANAN JEMPUTAN DAN PENGANTIN
Yang ni sebagai bakal pengantin saya tak nak ambil tahu sangat.Biar parents yang uruskan. My brother pun dah pesan bab ni follow sahaja apa yang mak dan ayah nak sediakan. So untuk makanan jemputan semuanya my mom and dad yang uruskan and of course sponsored by them hehe. Makanan pengantin pula my sister in law akan settle..I makan je hiiii.. Ayah siap tempah lori aiskrim datang untuk jamu para tetamu tapi sayangnya pengantin tak sempat nak rasa..Budak-budak tak berhenti beratur..mana taknya dapat makan aiskrim free ala-ala aiskrim McD siapa tak nak hahaha

Antara makanan pengantin yang kakak ipar dan kawan-kawannya dah sediakan...yummi

13) MAS KAHWIN
Setahu saya kalau di negeri Kedah, Terengganu dan Kelantan, jumlah belanja hantaran yang disebut semasa akad.Maksudnya belanja hantaran menjadi mas kahwin. Berbeza dengan negeri-negeri yang lain, mas kahwin telah ditetapkan oleh kerajaan negeri. Macam Pahang, hanya RM22.50...murahnya huhuhu.sebaik-baik wanita semurah-murah maharnya."ayat penyedap hati hiii"..

Kalau boleh untuk mas kahwin saya mahukan sesuatu yang akan saya dan suami ingat sampai bila-bila. Barulah sweet..cewahhh..so saya bagi idea pada my hubby nak jumlah  tempoh perkenalan sebagai mahar pernikahan kami.My hubby setuju...kami kenal pun tak lama..so jumlah mahar pun tak membebankan my hubby...182 hari jadi mas kahwin saya RM182...bestnye..apa lagi korang pun fikir la apa yang menarik tentang hubungan korang untuk dijadikan jumlah mahar. Rasa special tau... nak pulak jumlah tu lah yang disebut dalam akad yang menghalalkan hubungan kita sebagai suami isteri. Tapi apa pun jumlah yang korang nak tu mesti sama atau melebihi jumlah yang telah ditetapkan oleh kerajaan negeri.Kalau tak, bimbang tok kadi tak izin pulak nanti. Tak pasal-pasal frust menonggeng time saat bahagia tu. :)

Amacam ok tak gubahan mas kahwin ni...actually sepatutnya ada gelang kat tepi tu untuk batal air sembahyang...tapi tinggal bekas je sebab gambar ni diambil lepas gelang dah ada kat tangan hihihi



# Kepada bakal pengantin, jangan pening-pening kepala...In sha Allah bila kita nak kahwin Allah sentiasa mempermudahkan jalan kita...asalkan kita sendiri tak cari susah :)

2 ulasan:

  1. Terima kasih, sis.. Memang pening nak nikah nie. Papepun, byk berdoa kpdNya. DIa sebaik-baik perancang.

    BalasPadam
  2. Terima kasih, sis.. Memang pening nak nikah nie. Papepun, byk berdoa kpdNya. DIa sebaik-baik perancang.

    BalasPadam